Se men inte höra

För några veckor sedan hade jag en instruktion i SEAB-hallen här i Uppsala med ett glatt gäng på sex personer, där fem utav de var hörselskadade och nästan helt döva. Eftersom jag bara en halvtimme innan passet fick veta hur det låg till blev jag lite nervös över hur det skulle gå. Samtidigt blev jag väldigt nyfiken på att se hur deras kommunikation fungerar på nära håll, något jag inte har större erfarenhet av.

Under och efter passet insåg jag att curling är en sport där döva i princip kan tävla på lika villkor som hörande, något som i andra sporter skulle vara omöjligt.  Den enda svårigheten jag såg var kommunikationen under sopning. Men med lite träning så borde det lilla problemet vara löst, tänkte jag. Därför blev jag glatt överraskad, när jag nu under lunchpausen i tentaplugget, gick in och läste detta.

Go Croatia, säger jag bara!

Som ni säkert vet så är ju curling-EM i full gång i Aberdeen, Skottland. Både damerna och herrarna står på 3 vinster och 1 förlust var. Förhoppningsvis leder detta fina spel till två svenska slutspelsplatser i slutet på veckan!

Lag Edin in action

Bilden är tagen från The Event Blog.

Nu får det vara nog på curlingnöjet. Dags att gräva ner sig i böckerna igen…

Adiós!

/Elina

There are no comments on this post.

Lämna en kommentar